Egy kis autómustra

Hogy mitől jó egy kamion, annak számos paraméterét ismerjük, van, ami a sofőrnek, van, ami az üzemeltetőnek fontos, és manapság a mindenkinek lényeges környezetkímélő megoldásokról is sokat lehet olvasni.

Napjainkra a kényelmi funkciók éppúgy, ahogy a hatékonyságnövelő megoldások éppúgy a közúti fuvarozás hétköznapjainak részét képezik.

Sok sofőr ragaszkodik egy-egy jól bevált márkához, ahogy cégünknél tizedik évét idén márciusban megkezdő Tóth László kollégánk is elégedett, hogy immár ötödik éve vezetheti a Scániát.

„Ha egyszóval kellene leírni, melyik a számomra legjobb, akkor a Scániát mondom!” – vágja rá különösebb gondolkodás nélkül László.

A most már szinte alapfunkcióként számító vezetéstámogató rendszert emeli ki elsősorban, ami rendkívüli mértékben könnyíti meg a sofőrök munkáját. A vészhelyzetfelismerő, az adaptív sebességszabályzó, továbbá a sávtartó funkció – ezek a top kiegészítők, amiket a legtöbb sofőr emleget és amelyet László is kiemelt. Az általa hajtott Scania azt is kijelzi, ha csökken a figyelem és erről értesíti is a gépjármű vezetőt. Természetesen, ezeknél a funkciónál is előfordulnak olyan szituációk, amikor feleslegesen jeleznek, például a vészfékasszisztens, de alapvetően ezek az alkalmazások napi szinten segítik a sofőrök munkáit.

Szervizben egyszer olyan csereautót kaptam, amiben nem volt távolságtartó tempomat és sávtartó funkció. Alig vártam, hogy visszavigyem, pedig csak 400 kilométert tettem meg ezzel a gépjárművel.” – tette hozzá László.

A vezetési élmény mellett a fülke kényelme elengedhetetlen, hiszen a sofőrök az autóban töltik életük jelentős részét.

„A fülke kényelmi szolgáltatásainak kialakításában is vannak fokozatok. Láttam már fapados verziókat, de szerencsére nálunk, a J.S. Logistics Kft.-nél erre is figyelnek a gépjárművek beszerzésénél, mi például mindig komfort ülésekkel kapjuk az autókat. A kollégáktól tudom, hogy az új MAN-ek is ergonomikus ülésekkel vannak ellátva. A külső és belső fény is nagyon fontos egy sofőr számára: a Scaniában van tompított belső éjszakai fény, ami sokkal kellemesebbé teszi az utat hosszú távon.”

Ha lenne Lászlónak kívánságlistája, hogy mi kerüljön be a következő szériagyártásba, – a már sok típusnál elérhető kiegészítőre – a fülke tetejére szerelt napelemre szavazna, hogy ne kelljen álló helyzetben járatni a motort az akkumulátorok visszatöltése miatt. Ez egy olyan funkció, ami hasznos a sofőrnek és a környezetet is kevésbé terheljük.

Könczöl András munkatársunk neve már jól ismert, mi is többször írtunk már róla hiszen többszörös vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági versenygyőztes (NIT Öt tengelyen háromszoros győztes, 2022-ben MAN Liga-győztes). András is első sorban emeli ki az adaptív sebességszabályzót, ami már elég régóta rendelkezésre áll az általa vezetett gépjárművekben is, ma már készségszinten használja.

Én tökéletesen hozzászoktam a távolságtartó tempomathoz. Egy dologra kell figyelni, hogy be legyen kapcsolva. Sokszor előfordul, hogy az előttem használó kolléga kikapcsolja, ezért mindig ellenőrzöm, hogy be van-e kapcsolva, ha átülök egy autóba.

A másik nagyon fontos dolog, ami a mi gépjárműparunkban két típusban (Scania, MAN) is megtalálható, az a retarder, azaz a kopásmentes tartósfék, amely használatával jelentősen tudom fékezni az autót, anélkül, hogy kopna az üzemi fék. Ehhez is nagyon hozzá tud szokni az ember.”

Ami kifejezetten a nyár kezdetével válik igazán csak időszerűvé és András is megemlíti, az az állóhelyzeti klímaberendezés, ami egy nagyon hasznos funkció. Ha már évszakspecifikusan nézzük a kiegészítőket, télen kifejezetten praktikus például a Schmitz Cargobull pótkocsiknál elérhető tetőbiztonsági légzsák (Roof Safety Airbag), ami tovább növeli a közlekedés biztonságát és nagy segítség a sofőr számára. A beépített eszköz felfújva kidudorodást hoz létre a tetőn, aminek következtében a víz elfolyik, és megakadályozza a jégképződést – ez a felszerelés is szerepelne egy képzeletbeli sofőr „kívánságlistán”.

Sok esetben az üzemeltető és gépjárművezetési előnyök metszetet képeznek, hiszen vannak kéttengelyes és egytengelyes utánfutók is, amiket az aktuális fuvarfeladathoz lehet alkalmazni. András épp egy olyan esetet ecsetel, amibe nemrég is került, hogy az autópályán lévő dugó miatt kerülőúton kényszerült menni, ahol jól jött volna, ha a vontató rendelkezne egy olyan funkcióval, ami az emelhető bogi tengelyt le tudná tenni, ezzel pedig szűkebben tud kanyarodni a szerelvény a keskenyebb mellékutakon.

A Scaniánkban és a Mercedes-Benz vontatókon is van olyan nyomógomb, ami megemeli és lerakja a tengelyt. Nagyon praktikus lenne, hogy ha már van a járműben emelhető tengely, akkor minden típusnál a fülkéből lehessen azt emelni.”

Bedi Árpád kollégánk (szintén MAN-liga nyertes) teljesen pragmatikusan kezeli az autók funkcióit. Szerinte van néhány olyan felszereltség, ami nélkül nem is szabadna új autót vásárolni.

Navigáció nélküli kamiont nem is szabadna venni. A napi gyakorlatban arra van szükség, hogy a rendszer automatikusan felajánlja a kerülőutat. Sokunknak van saját navigációja, de nem biztos, hogy kamionos program fut rajta. Legyen szó kezdő vagy tapasztalt, de helyismerettel nem rendelkező kollégáról, a megfelelő navigációval biztonságosan el tudnánk menni a kerülő útra senkit sem akadályozva, így az eszköz mindenki javát szolgálná.”

A Könczöl András által fentebb említett tengelyemelési lehetőséget megkerülhetetlen funkciónak érzi Árpi is.

A mi új MAN-jaink teljesen más felszereléssel érkeztek, mint a mi már forgalomban lévő Scaniáink, már, ami a bogi tengelyt emelő működtetését kezeli. Fontos lenne, hogy a sofőr döntse el, hogy felemeli a tengelyt vagy nem. A Scaniánál még az emelés százalékos mértékét is nyomon lehet követni.

Árpád onnan közelít, hogy nem mindegy a gépjármű beszerzés folyamata. Léteznek nagyon jó eszközök és még annál is jobb megoldások, ezért Árpi azt vallja, hogy a sofőröket is kérdezzék meg, akár a pótkocsiról, de akár a gumiabroncsokról is. Van, hogy egy drágább, minőségi termék végül kedvezőbb a cégnek és jobb használatot eredményez a sofőr oldalán is.

 „Azt a pótkocsit kell megvenni, amivel a legkönnyebb dolgozni. Olyan, hogy tökéletes nincs: van amiben ez a márka tud többet és van amiben a másik. Cégünk fuvarfeladatoktól függően alkalmaz egytengelyes vagy kéttengelyes illetve háromtengelyes pótkocsikat, ami összességében erőforrás hatékonyságot eredményez. Az lenne az ideális, ha a megfelelő fuvarokhoz olyan pótkocsit használhatnánk, ami a le- és felrakodást megkönnyítené, felgyorsítaná és biztonságosabbá tenné, például ami a pótkocsi lécezési kialakítását illeti.”

Árpi végül felhívta a figyelmet a másik oldalra is: a sofőr felelőssége is, hogy hogyan bánik a technikával. Legyen a gépjármű bármennyire igényes, ha igénytelenül használják.

„A cég érdeke is, hogy rendeltetésszerűen használjuk munkaeszközeinket – gondolok például a pótkocsikra, mert annak a használhatósági időtartama is megnő és még jó áron lehet továbbértékesíteni is. Színvonalas munkához színvonalas munkaerő kell. Ha ez a két dolog találkozik, a cég is jól jár anyagilag.”

TOVÁBBI TARTALMAK
ÍRJON NEKÜNK!








    Adataim elküldésével elfogadom a J.S. Logistics adatvédelmi szabályzatát.